DEVAM: 23. Gece
Namazına İki Rekat Namazla Başlamak
حَدَّثَنَا
ابْنُ
حَنْبَلٍ
يَعْنِي
أَحْمَدَ
حَدَّثَنَا
حَجَّاجٌ
قَالَ قَالَ
ابْنُ
جُرَيْجٍ
أَخْبَرَنِي
عُثْمَانُ
بْنُ أَبِي
سُلَيْمَانَ
عَنْ عَلِيٍّ
الْأَزْدِيِّ
عَنْ
عُبَيْدِ
بْنِ
عُمَيْرٍ
عَنْ عَبْدِ
اللَّهِ بْنِ
حُبْشِيٍّ
الْخَثْعَمِيِّ
أَنَّ
رَسُولَ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
سُئِلَ أَيُّ
الْأَعْمَالِ
أَفْضَلُ
قَالَ طُولُ
الْقِيَامِ
Abdullah b. Hubşî el-Has'amî'den
rivayet edildiğine göre, Nebi (s.a.v.)'e; "amellerin hangisi daha
faziletlidir?" diye sorulmuş, (o da); "Kıyamı uzun olandır"
buyurmuştur.
İzah:
Müslim, müsâfirîn;
Tirmizî, salât; Nesaî, zekât; İbn Mâce, ikâme; Ahmed b. Hanbel, III, 302, 391,
412; IV, 385.
Bu hadis-i şerif
kıyamın rükû', sücûd ve kuûddan daha faziletli olduğunu söyleyenlerin
delilidir.Bu hadisi İmamTirmizî de Câbir (r.a.)'den rivayet etmiştir.
Tirmizî'nin rivayeti şu rneâidedir: "Resûlullah (s.a.J'e; "Hangi
namaz daha faziletlidir?" diye soruldu, "Kunutu uzun olandır' diye
cevab verdi. İmam Tirmizî bu hadis ile ilgili olarak da şunları söylemiştir:
"İlim ehli bu meselede ihtilâf etmişlerdir: Kimi namazda kıyamı uzatmanın
rükû ve sücûdu çoğaltmaktan daha faziletli olduğunu söylemiş, kimi de rük'u ve
sücûdu çoğaltmanın kıyamı uzatmaktan daha fa7Îlet!i olduğuna
hükmetmiştir."
Ahmed b. Hanbel,
"Resûlullah (s.a.v.)'den bu mevzuda iki hadis rivayet edilmiştir"
demişse de bu mevzuda bir hüküm vermemiştir.
İshâk b. Râhûye şöyle
diyor: "Gündüz namazında efdal olan rükû’ ve sücûdu çoğaltmak, gece
namazında ise kıyamı uzatmaktır. Ancak kişi her gece (Kur'ân'dan) bir cüz
bitirmeyi adet edinmiş ise, burada rükû'u ve sücûdu çoğaltması bence daha
hoştur. Çünkü hem cüz'ünü bitirmiş hem de fazla rükû ve sücud kazanmış
olur." Tirmizî der ki:
"İshak'ın bu sözü1
söylemesinin tek sebebi Resul-i Ekrem'in gece namazının bu şekilde
vasıflandırılmış olmasıdır."[el-Mübârekfûrî, Tuhfetü'l-ahvezi II,
399-400.]
Bu hadis kıyamın pükû
ve sücûddan ve namazın diğer rükünlerinden daha faziletli olduğuna delâlet
etmektedir. Nitekim İmam Şafiî de bu görüştedir. Hanefîlere göre kıraati ve
dolayısıyla kıyarm uzatmak çok rükû ve secde yapmaktan evlâdır. Ancak
Hanefîlerden İmam Ebû Yûsuf'a göre geceleyin okuduğu evradı olan kimsenin rekat
adedini çoğaltması, evradı olmayanların ise, kıyamı uzatmaları efdaldir. imam
Muhammed ise, çok rükû ve sücüd yapmanın efdal olduğunu
söylemiştir.[Davudoğlu, Ahmed, Sahih-i Müslim terceme ve şerhi, IV, 209-210.]
imam Ahmed bu konuda
sükûtu tercih etmiştir. Muhtasaru'l-Halil'de beyân edildiğine göre, İmam
Mâlik'den bu konuda iki görüş rivayet edilmiştir:
Şevkânî'ye göre;
kıyamın rüku ve secdeden daha faziletli olduğunu söyleyen kimselerin görüşü
haktır ve hadisin zahirine daha uygundur. Bu hadisle daha önce geçen
"öyleyse çok secde etmek suretiyle nefsin için bana yardımcı ol!"
mealindeki 1320 numaralı hadis arasında herhangi bir çelişki yoktur. Çünkü sözü
geçen hadis ve benzerleri secdenin faziletli olduğunu ifâde ettiği halde
konumuzu teşkil eden Ebû Dâvûd hadisi ism-i tafdîl sigâsîyla kıyamın daha
faziletli olduğunu ifâde etmektedir. "Kulun Allah'a yaklaştığı en
faziletli şey secdedir"[Süyûtî, el-Câmiu's-Sagîr, "ma tekarrebe"
maddesi.] mealindeki hadise gelince, bu hadis her ne kadar secdenin daha
faziletli olduğunu ifâde ediyorsa da mürsel ve zayıf olduğundan delil olma
niteliği taşımaktan uzaktır. Konumuzu teşkil eden ve kıyamın daha faziletli
olduğunu ifâde eden Ebû Dâvûd hadisi ise, sahih olduğundan mürsel hadise tercih
edilir. Ayrıca, "Kulun Rabbine en yakın olduğu hâl secde
hâlidir"[Müslim, salât; Nesâî, mevâkît; tatbik; Tirmizî, deâvât]
mealindeki 875 no'lu hadisle aralarında bir çelişki olmaz. Çünkü bu hadis
secdenin faziletini değil, secdede duanın kabule daha yakın olduğunu ifâde
etmektedir.
Bu konuda Irakî de
şunları söylemektedir: Kıyamı uzatmanın daha fazîletli oluşu, yalnız başına
farz veya nafile kılan kimseler içindir. Bunun yanında cemâate namaz kıldıran
imamın durumu bu hükmün dışındadır. Çünkü imamın uzun okuyarak namazı uzatması
fazîlet değildir, imam için faziletli olan namazı hafif kıldırmaktır. Ancak
cemaatin kıraatin uzatılmasını arzu etmeleri halinde kıyamı ve kıraati uzatması
daha faziletlidir.
Daha önce geçen 875
numaralı hadiste yeterli açıklama bulunmaktadır.